Menu

Ontwerp & Foodfotografie – ICA Supermarket Receptenboek

home

Ontwerp & Foodfotografie – ICA Supermarket Receptenboek

Soho Produce benadert Strack

In 2013 startten het gedreven duo, Remco Beekman en Tim Loomans, Soho Produce op. Twee experts in het vak, met een dosis ervaring op zak. De expertise en vooral de persoonlijke aanpak maakt het bedrijf onderscheidend. Het duo heeft zich in korte tijd internationaal op de kaart gezet, met Amerika als grootste afnemer. Naast de Amerikaanse markt, richten zij zich ook op Europese landen, waaronder Zweden. Zo is de grote Zweedse supermarktketen ICA een nieuwe klant van Soho Produce. Voor op een beurs in Zweden vragen zij Soho Produce om het promotiemateriaal te verzorgen. Soho Produce benadert Strack voor de uitwerking hiervan.

Beurspresentatie

De Zweedse supermarktketen ICA heeft een grote vraag naar zeegroenten, één van de specialismen van Soho Produce. Denk hierbij bijvoorbeeld aan zeewier, zeevenkel en lamsoor. Bekende groenten onder de chefkoks, maar minder bekend onder de hobbykoks. Hier speelt Soho Produce op in. Het idee om een receptenboek te ontwikkelen is snel ontstaan. Recepten, bedacht door een professionele chefkok en uitvoerbaar voor hobbykoks. Dit verpakt in een compact boek.

Een sterrenkok aan het werk

Sterrenkok Stefan van Sprang, eigenaar van restaurant ‘Aan de Poel’, is verantwoordelijk voor de recepten. Wij zijn verantwoordelijk voor de food-fotografie, de portretfotografie en het ontwerp van het receptenboek.

Ter ondersteuning van het receptenboek, ontwerpen we een video en twee verschillende roll-up banners voor op de beurs. Allen in lijn met de stijl van ICA.

Ontwerp receptenboek

We creëren een compact receptenboek. Klein genoeg om in je tas te stoppen en groot genoeg voor een mooie plek in de keuken. Het boek bestaat uit een kleine introductie over Stefan van Sprang en acht exclusieve gerechten. Met als hoofdingrediënten natuurlijk de zeegroenten. We ontwerpen het boek aan de hand van de huisstijl van ICA en in lijn met de verpakkingen van de zeegroenten. Frisse kleuren, veel ronde vormen en grote beelden vormen de basis van het ontwerp. Soho Produce verzamelt de recepten. De volgende stap: het creëren van beeldmateriaal.

Food-fotografie

Voor de fotografie van de gerechten verhuizen we onze fotostudio naar Amstelveen. Bij Strack zijn we flexibel. Zo kunnen we onze fotostudio verplaatsen naar elke locatie, zowel binnen als buiten. Van tevoren schetsen we een beeld van wat we gaan doen en maken we een stappenplan.

Food-fotografie is anders dan alle andere soorten fotografie. Je hebt te maken met vers voedsel. Alles gaat op hoog tempo. Een goede samenwerking tussen de chefkoks en de fotograaf is essentieel. Belangrijk is daarom dat de lichtopstelling gereed is voordat we van start gaan. Het licht is immers een van de belangrijkste onderdelen van fotografie. Hier besteden we veel aandacht aan. We werken met backlight, gecombineerd met een subtiel invullicht. De focus ligt hierdoor op het gerecht.

Aandacht voor het decor

Ook de omgeving is een belangrijk aandachtspunt. Stefan van Sprang heeft een ongekende passie voor servies. In zijn boerderij, nabij het restaurant, heeft hij zijn verzameling van servies uitgestald. Servies in alle kleuren, maten en vormen. Je kunt het zo gek niet bedenken. Voor elk gerecht wordt zorgvuldig een bijpassend serviesstuk uitgekozen. De chefkoks zorgen ervoor dat elk gerecht als een schilderij de keuken verlaat.

Met de uiterste zorgvuldigheid wordt elk gerecht verfijnd en tot in de kleinste details afgewerkt. Een pareltje voor het oog. En voor de camera. We gebruiken een macro-lens om de details op beeld vast te leggen.

Portretfotografie

Op de eerste spread is een kleine introductie te lezen over Stefan van Sprang en zijn sterrenrestaurant ‘Aan de Poel’. Een foto van Stefan mag daarom niet ontbreken. We kiezen ervoor om het portret aan de rand van De Poel te schieten. De achtertuin van het restaurant en immers een prachtige omgeving. Zacht invullicht zorgt ervoor dat het gezicht van Stefan subtiel belicht wordt. Een serieuze houding en gefocuste blik van Stefan zorgen samen voor een stoere portretfoto van de sterrenkok.

Promotiemateriaal

Omdat de receptenboekjes enthousiast ontvangen zijn op de Zweedse beurs, besluit Soho Produce in samenwerking met ICA, om de boekjes voor meerdere doeleinden te gebruiken. Ze willen opnieuw de receptenboekjes gebruiken. Om de verkoop van zeegroenten in de supermarkten onder de consumenten te stimuleren. Dit keer in de supermarkten zelf. We adviseren Soho Produce om hiervoor een kleine variant te gebruiken. Dit is laagdrempeliger en gemakkelijker voor de consument. We creëren een kleine variant van het boekje. Middels een stand in de supermarkten worden de receptenboekjes onder de consumenten verspreid.

Share

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!